We horen vaak over emotionele intelligentie of EQ, maar wat is het precies? Kan het ons succes echt beïnvloeden? Ontdek hieronder meer over wat emotionele intelligentie is en waarom het zo belangrijk is.
Terwijl het concept van emoties die van invloed zijn op succes in zowel werk als leven in de jaren 70 en 80 opkwam, werd het concept van emotionele intelligentie (EQ) pas in de jaren 90 mainstream met het boek van Daniel Goleman: “Emotional Intelligence: Why it can matter more dan IQ.”
Hoewel het werk van Goleman wordt erkend voor het op de kaart zetten van het concept van emotionele intelligentie, zou men kunnen stellen dat de term EQ pas echt mainstream werd toen Drs. Travis Bradberry en Jean Greaves in 2009 het boek ” Emotionele Intelligentie 2.0 ” publiceerden.
In tegenstelling tot persoonlijkheid of IQ is emotionele intelligentie of EQ een vaardigheid die men kan ontwikkelen, en is het absoluut essentieel voor persoonlijke groei en ontwikkeling, net zoals sociaal bewustzijn en relationele competentie. EQ kent vier belangrijke componenten: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn en relatiebeheer.
1. Zelfbewustzijn
Zelfbewustzijn is uw vermogen om uw emoties op het moment nauwkeurig waar te nemen en uw neigingen in verschillende situaties te begrijpen. In tijden waarin je tot je breekpunt wordt geduwd, ben je je daarvan bewust? Wanneer het plotselinge moment dat frustratie of woede een hoogtepunt bereikt of de langzame, saaie opbouw van spanning en stress culmineert, ben je je bewust van de invloed van die emoties op je reacties en gedrag? Hoe voelen die emoties fysiek? Gaat je hart tekeer of spannen je schouders? De eerste stap naar sterke emotionele intelligentie is op de hoogte zijn van uw emoties en deze snel begrijpen terwijl ze zich voordoen.
2. Zelfmanagement
Kun je jezelf dan op die cruciale momenten effectief beheersen om de impulsen en onmiddellijke reacties van die emotie te beheersen? Zelfmanagement is je vermogen om je bewustzijn van je emoties te gebruiken om flexibel te blijven en je gedrag positief te sturen. Wat als die emoties schadelijk kunnen zijn voor de situatie of de interactie? Kun je pauzeren en nadenken voordat die emotie je reactie dicteert? Deze zelfmanagementvaardigheid is essentieel voor de manier waarop u omgaat met de wereld om u heen.
3. Sociaal bewustzijn
Als je eenmaal je eigen emotionele intelligentie onder de knie hebt, helpt sociaal bewustzijn je om andere mensen te leren kennen en te waarderen. Sociaal bewustzijn gaat over luisteren en observeren van mensen om emoties beter waar te nemen en te begrijpen wat er werkelijk met hen aan de hand is. Heb je het vermogen om de persoon tegenover je te herkennen, te erkennen en in te leven? Ben je je bewust van de “emoties in de kamer?” Kun je het moment zien waarop de energie verschuift? Als je de emoties van de mensen om je heen kunt herkennen, ben je een stap dichter bij het kunnen beïnvloeden van die situatie.
4. Relatiemanagement
Het laatste onderdeel van EQ is Relatiebeheer. Het vermogen om zich bewust te zijn van de sociale factoren die de dynamiek in de kamer beïnvloeden, is de helft van de vergelijking. Het meest uitdagende element dat individuen met een hoge emotionele intelligentie echt onderscheidt van het peloton, is het vermogen om sociale situaties met succes te beheren. Kun je een gesprek in het moment draaien en omleiden? Kun jij je gedrag aanpassen en verschuiven om de gang van zaken te veranderen? Dit is de kracht van emotionele intelligentie.
Het is het delicate samenspel van deze vier componenten dat de centrale drijfveer is van elke sociaal-emotionele interactie die je hebt, en het is essentieel voor succes in je werk en je leven.